fredag 15 augusti 2014

Premiär med nya båten

Köpte ny båt i tisdags, en Örnvik 360 bestyckad med en Johnson 4hk ståendes på en Brenderup 500kg´s EU trailer. Det var väl egentligen trailern jag var intresserad av (ny bes) men då killen som skulle sälja inte ville dela upp ekipaget i mindre beståndsdelar så fick jag hosta upp en extra slant för båt och motor också. Jag resonerade som så att "båtar och båtmotorer kan man väl inte få för mycket av", eller?


Och igår kväll var det så dags att göra premiär på en sjö jag inte har fiskat i på 11 år. Kände nästan inte igen mig när vi, jag och Göran, lyckades krångla oss ner till "rampen". Vegetation kan växa en hel del på 11 år.

Efter att ha justerat kölrullar och sidostöd på trailern, medans det var ljust, så drog vi ut på sjön. Med varsitt handhållet spö och mitt gamla portabla Fishing buddy ekolod med pixel bortfall så kändes det väldigt mycket 1998 igen, lååångt från laxtrolling på Vänern med prylar för tiotusentals kronor.

"I love the smell of two stroke in the evening" nja inte riktigt kanske men jag har inte känt två takts rök sen Anders på Skoghall körde en demo på sin gamla 70hk Evinrude på gården häromsistens.
Drog gasen i botten på Johnsonen, 5 knop visade gps'en. Över till andra sidan sjön och i med en Rapala SSR FT. Efter att ha snurrat några varv i denna del av sjön och efter att jag fått tre gäddor på mellan 1-2,5 kg så byter Göran till en likadan Rapala. Och han kan på tillbakavägen kroka en gädda även han ;) när jag sitter och brottas med ett bottennapp.

Summa summarum så kan väl sägas att motorn gick över förväntan riktigt bra faktiskt och lättstartad, har inte haft speciellt stor tilltro till Johnson motorer tidigare. Men jag får väl ändra mig, även om det tar emot... Båten kändes väl lite liten med två man, utrustning, trycktank och matsäck mm. Blev lite vingligt när man stod upp och drillade. Men det kanske berodde mer på balansen än på båten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar